Spis treści
Identyfikacja produktów, ich serii oraz wielu znaczących cech, możliwa jest wyłącznie dzięki znakowaniu. Jest to proces, który ułatwia rozpoznawanie wielu wytworów, miejsca ich produkcji, wykorzystanych materiałów, a nawet stanowiska, przy którym dany produkt powstał. Odpowiednie oznaczenia na towarach są konieczne na każdym etapie jego tworzenia, a także transportu i sprzedaży. Dowiedz się czym jest i na czym polega znakowanie.
Znakowanie – czym jest?
Każdy produkt musi posiadać specjalne oznaczenie, które określa jego rodzaj, typ, numer seryjny, datę i miejsce produkcji i wiele innych niezwykle cennych i potrzebnych informacji. Znakowanie to proces nadrukowania owego oznaczenia na przeznaczonej do tego powierzchni. Może być to specjalna naklejka lub trwały znak w strukturze produktu, jak na przykład w przypadku znakowania laserowego. Znakowarki mogą być także atramentowe, wtedy nanoszą one na powierzchnię produktu informację za pomocą kropel specjalnego rodzaju atramentu. Oznakowania można spotkać na przykład na szklanych i plastikowych butelkach, etykietach produktów oraz bezpośrednio na samym produkcie, jak na przykład w przypadku “pieczątek” na jajkach.
Po co znakować produkty?
Znakowanie to proces, który przede wszystkim pozwala na identyfikację produktu oraz przekazują na jego temat ważne informacje. Oznaczenia są ważne i potrzebne nie tylko na etapie produkcji i transportu, są też istotnym źródłem wiedzy dla konsumenta. Z numeru seryjnego produktu możesz wyczytać na przykład kraj produkcji danego towaru, datę i godzinę jego powstania (co może pomóc w ustaleniu daty minimalnej trwałości), a także sposób wytworzenia. Takie informacje są ważne także dla przewoźników – po numerze seryjnym towaru można upewnić się, że na załadowanej palecie znajduje się odpowiedni produkt, a także wyczytać, na przykład, na jaki rynek jest on przeznaczony lub z jakiego rynku pochodzi. Są to informacje niezbędne w handlu oraz spedycji.
Co jest ważne przy oznakowywaniu towaru?
Najważniejszym aspektem w procesie znakowania jest precyzja. Nakładanie kodu kreskowego lub numeru seryjnego musi być bardzo dokładne, ponieważ w przypadku jakiegokolwiek błędu takie oznaczenie nie będzie już mogło być prawidłowo odczytane przez skanery. Najbardziej precyzyjne są znakowarki laserowe, wykorzystujące technologię CNC, jednak w większości przypadków, na przykład w przypadku kodów kreskowych, stosuje się znakowarki atramentowe lub kartridżowe. Pozwalają one na naprawdę dużą rozdzielczość aplikowanej grafiki, a dzięki temu na jak największą dokładność nadruku. Sposób znakowania oraz rodzaj drukarki, jaka zostanie użyta w procesie należy dopasowywać przede wszystkim do oznaczanego produktu oraz do materiału, z jakiego jest on wykonany.
materiał partnera
zdj. główne: David Lezcano/unsplash.com
More Stories
Trener sprzedaży – kim jest i kiedy warto go wybrać?
Czym jest start-up?
Czy warto subskrybować platformy streamingowe?